Thursday, August 23, 2012

SEMARAK WAHYU FESTIVAL NASYID PERINGKAT KEBANGSAAN 2012

SEMARAK WAHYU FESTIVAL NASYID
FESTIVAL NASYID SEKOLAH-SEKOLAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA PERINGKAT KEBANGSAAN KALI KE-8 TAHUN 2012 M / 1433 H

KOTA BHARU 28 JUN 2012- Festival Nasyid Sekolah-Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia Peringkat Kebangsaan Kali ke-8 tahun 2012 melabuhkan tirainya dalam suasana  harmoni dan meriah. Ia berlangsung di negeri Cik Siti Wan Kembang, Kelantan Darul Naim bermula dari 25 hingga 28 Jun 2012. Pertandingan berlangsung di Auditorium Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Kelantan, Tanjung Chat, Kota Bharu Kelantan. Festival tahunan tersebut dianjurkan oleh Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran Malaysia . Pada tahun ini, negeri Kelantan dipilih  menjadi tuan rumah. Tema Festival Nasyid kali ini ialah  al-Qur’an Menjana Transformasi Ummah.
Sebanyak 15 buah pasukan mewakili kontinjen negeri masing-masing bertanding bagi kategori nasyid sekolah menengah. Manakala 15 buah lagi pasukan menyertai pertandingan bagi kategori sekolah rendah. Setiap pasukan  telah menampilkan variasi dalam persembahan nasyid tersebut.

Foto: Tuan haji Hussin b Awang sedang menyampaikan ucapan ketika  merasmikan Festival Nasyid
Perasmian Festival Nasyid disempurnakan oleh Tuan Haji Hussin bin Awang, Pengarah Pelajaran Negeri Kelantan. Dalam ucapannya, beliau mengalu-alukan kesemua kontinjen negeri negeri yang bertanding ke negeri Kelantan.
Antara objektif Festival nasyid ini diadakan ialah untuk menjadikan nasyid sebagai medium dakwah ke arah memupuk minda murid agar mengamalkan cara hidup Islam. Selain itu, nasyid berperanan sebagai alternatif kepada murid untuk menghayati seni muzik yang bersesuaian dengan landasan syarak. Secara tidak langsung, nasyid menjadi media pengajaran dan pembelajaran yang menarik untuk meningkatkan keberkesanan Pendidikan Islam.

            Setiap kumpulan mempersembahkan dua buah nasyid. Nasyid pertama berirama tradisional dengan menjadikan tema al-Qur’an sebagai suatu sumber bagi penjanaan transformasi ummah. Manakala nasyid kedua berunsurkan isi sukatan pelajaran Pendidikan Islam KSSR atau KBSM disampaikan mengikut irama kontemporari. Kedua-dua nasyid yang dibawa mempunyai nilai-nilai murni dan akhlak Islami yang bertindak sebagai hiburan alternatif kepada golongan muda. Selain itu ia bertindak sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran  Pendidikan Islam.
            Gabungan antara perkusi moden dan tradisional mengiringi kehebatan suara harmoni setiap pasukan yang bertanding. Ternyata setiap pasukan memiliki ramuan terbaik dalam memikat  hati juri. Persembahan diadili  daripada sudut suara, lagu, lirik dan persembahan. Seramai 18 orang hakim mengadili pertandingan kali ini.

Foto: Jemaah  hakim sedang  melakukan penilaian dan penjurian terhadap persembahan peserta.

Kategori menengah dijuarai oleh kumpulan Izdan  dari negeri Johor Darul Ta’zim. Lirik Tema Terbaik  disandang oleh Kumpulan Khairan dari negeri Kedah. Manakala Lirik Sukatan Terbaik  dimenangi oleh kumpulan Sautul Syakirin mewakili negeri Terengganu. Bagi kategori Lagu Tema Terbaik dimenangi oleh kumpulan  Izdan mewakili negeri Johor. Manakala Anugerah Penyanyi Solo Terbaik disandang oleh penasyid dari kumpulan Izdan mewakili negeri Johor.
Manakala kategori rendah dimenangi oleh pasukan az-Zahra’ dari Negeri Perlis Indera Kayangan . Anugerah Lirik Tema Terbaik dimenangi oleh kumpulan  Az-Zahra' (Perlis). Manakala Lirik Sukatan  Terbaik dimenangi oleh kumpulan  Izzul Islam (Johor). Kategori Lagu Tema Terbaik dimenangi oleh kumpulan az-Zahra mewakili negeri Perlis. Manakala Solo Terbaik dimenangi oleh penasyid utama dari kumpulan  Izzul Islam (Johor). Para pemenang menerima piala pusingan dan hadiah  iringan.
 
Johan keseluruhan Festival Nasyid Sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia Kali ke-8 disandang oleh Kontinjen Negeri Johor Darul Taazim. Tahniah diucapkan. Pepatah arab ada mengatakan ‘man jadda wajada’, membawa maksud siapa yang bersungguh sungguh akan menuai hasilnya


Foto: Ustaz Wan Ramdzan b Wan Mamat, Timbalan Pengarah Pengurusan Dakwah dan Syiar Islam, Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran Malaysia ketika menyampaikan ucapan penutupan Festival Nasyid.

Majlis Penutup telah disempurnakan oleh Ustaz Wan Ramdzan b Wan Mamat, Timbalan Pengarah Pengurusan Dakwah dan Syiar Islam, mewakili Pengarah Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pelajaran Malaysia, Tuan Haji Abdullah b Md. Din. Dalam ucapannya, beliau menyeru agar festival nasyid ini menjadi medan menyubur bakat dan potensi pelajar. Moga ia dapat menarik minat pelajar untuk mempelajari ilmu-ilmu agama melalui kegiatan kesenian.

Kepada pasukan nasyid yang berjaya, syabas dan setinggi-tinggi penghargaan diucapkan. Bagi yang belum berjaya, detiknya akan tiba nanti. Teruskan tekad dan usaha untuk kejayaan yang lebih cemerlang pada masa akan datang.

Penutupan gilang gemilang dengan penerapan unsur nilai dan budaya negeri Kelantan meninggalkan kesan mendalam kepada semua tetamu yang hadir. Persembahan silat diringi dengan paluan serta tiupan seruling tradisi memukau hadirin. Usaha menghidupkan budaya seni bangsa diterapkan pula kepada golongan pewaris.
Bahagian Pendidikan Islam khususnya Pengurusan Dakwah dan Syiar Islam  Kementerian Pelajaran Malaysia mengucapkan jutaan terima kasih kepada tuan rumah Negeri Kelantan, semua urusetia yang terlibat, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Kelantan, Bahagian Teknologi Pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia, Bahagian Media Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), jemaah hakim serta semua pihak yang terlibat dalam penganjuran Festival Nasyid kali ini. Semoga kesenian Islam akan terus subur dan kekal sebagai medium dakwah yang menarik dan berinformatif.
 

No comments:

Post a Comment